czwartek, 27 marca 2014

Lekcja o Holocauście




Lekcja o Holokauście.

Było mniej stresująco, ponieważ materiały na lekcję zostały przesłane przez Kim wcześniej. Ja też przygotowałem moją jeszcze w Polsce i poranek spędziliśmy tylko na drukowaniu kart pracy dla uczniów.

Zajęcia prowadziliśmy ponownie w mieszanych grupach. Tych samych. Tyle, że Ivonne zastąpiła Kim. Ivonne uczy historii. Tak dla przypomnienia.



Temat: Druga wojna światowa i Holocaust.

Zaczynamy od cytatu, ale nie analizujemy go zbytnio. Znalazłem jego odpowiednik w Internecie w języku holenderskim. Nie muszę tłumaczyć słówek „paved” oraz „indifference”.


The road to Auschwitz was built by hatred but paved by indifference.

'De weg naar Auschwitz was gebouwd op haat, maar geplaveid met onverschilligheid.

Droga to Auschwitz była zbudowana na nienawiści ale wybrukowana obojętnością.

A quote by Ian Kershaw.

Bardzo ważny cytat. Na nim muszę zbudować resztę zajęć.

Nie wnikamy za bardzo, by zostawić pętlę na koniec. Na początku wykorzystałem materiały przygotowane przez p. Kim Mulders. Mapa słówek. Association map / Word Web. – Sieć.




Uczniowie mają wypisać indywidualnie tyle słówek, które kojarzą się z drugą wojną światową ile potrafią.

Mamy:

Adolf Hitler, Nuclear Bomb, Mass murder, Concentration camp, Death Camp, Auschwitz, kill, exterminate, ghetto, Netherlands, tanks, army, invasion, Stalin, Poland.

I wiele innych. Wypisujemy je na tablicy multimedialnej. Fantastyczne słownictwo.  Omawiamy je. Pytanie podstawowe: Czym jest Holocaust?




Kolejny etap. Film o najeździe niemieckim na Holandię. Przed prezentacją filmu, czytamy pytania. Odpowiedzi będą w filmie. Trzeba słuchać. Kilka problemów technicznych z głosem, ale skorzystałem z własnych głośników przywiezionych ze Środy. Kolejny kłopot w klasie jest za jasno. Możemy jednak automatycznie opuścić zewnętrzną żaluzję. Oglądamy. Film jest dość długi i dość trudny językowo. Jednak wspólnie uczniowie dają radę wypełnić kartę odpowiedzi. Jeśli ktoś czegoś nie wie pyta się partnera. GUYS ENGLISH PLEASE! Ale z tym raczej nie ma problemu. To znaczy nasza grupa tradycyjnie milczy, oprócz Wiktorii (centrum), Szymon czasem coś bąknie, Michał przyciśnięty też odpowiedział poprawnie na pytanie, które chwile wcześniej skwitował „nie wiem”. Wśród Holendrów nie jest lepiej. Dwóch odważnych walczy. Jeden dość wybitnie.



Po filmie układanka. Pytania i odpowiedzi. Trzeba złożyć ze sobą pytania o Holocauście i odpowiedzi na nie. Nie jest to konkurs więc nie trzeba się spieszyć. Grupy dość łatwo znajdują odpowiedzi.



Później wspólnie pytania i odpowiedzi i próbujemy zatrzymać się na tych informacjach, które są ważne. A jest ich kilka.

Gdzie zostało zamordowanych najwięcej Żydów?
W którym kraju procentowo wymordowano najwięcej Żydów w odniesieniu do ich populacji przed wojną? Polska niestety „wygrała” w obydwu kategoriach. Jeżeli tak to dlaczego? Ale w innych krajach nie było lepiej. Wyniki powyżej 70% dominują.
Jessy Rey zgłasza się i pyta, dlaczego w Bułgarii jest 0%. Nawet nie zwróciłem na to uwagi przygotowując się do zajęć. Nie mam pojęcia. Szymon przychodzi z pomocą. Hitler domagał się od Bułgarskiego rządu wydania mu obywateli żydowskich ale spotkał się z odmową i nie miał wystarczających zasobów militarnych, by wymóc tę decyzję siłą. Thank you Szymon!

Kim są Sprawiedliwi wśród Narodów? Za co się go dostaje? Kto daje ten tytuł. Z jakiego kraju pochodzi najwięcej takich ludzi?

Okazuje się, że w Polsce najwięcej. Ale.... Licząc procentowo “na głowę” a więc stosunek uratowanych do populacji ogólnie wygrywa Holandia.  Pod względem organizacji lekcji ta wiadomość jest świetna.

Wreszcie popularny problem z „polskimi obozami koncetracyjnymi”. Dlaczego Polacy się burzą, gdy słyszą ten termin. Dlaczego protestujemy i domagamy się sprostowania.


Poniżej na zdjęciu Jessy Ray. Najaktywniejszy Holender. Patrzy w obiektyw. Ubrany w taką żółtawą bluzę.

Wchodzi David – tamta grupa już skończyła i się nudzi. Musimy kończyć.

Wcześniej w pytaniach i odpowiedziach dowiedzieliśmy się, że oprócz Żydów, Hitler zamykał w obozach osoby chore psychicznie, homoseksualne, świadków Jehowy, rywali politycznych oraz zwykłych kryminalistów.

A jak jest współcześnie? Skoro antysemityzm nie jest, dominującym typem prześladowania w Europie to znajdźmy grupy, które mogą być przedmiotem prześladowań (przy czym przez prześladowania nie rozumiemy mordowania ludzi, ale ostracyzm, wyśmiewanie, nagonkę prasową) współcześnie.

Robimy listę.

W Polsce – homoseksualizm, w Holandii nie. Raczej mniejszości etniczne. Azjaci, czarni, Marokańczycy. Ja się pytam, czy nie było problemów z pracownikami z pewnego środkowoeuropejskiego kraju? Okazuje się, że były.

Dodaję do siebie do listy. Mniejszości religijne, rysujący się spór muzułmańsko-chrześcijański ale także osoby starsze, które nie potrafią się bronić.

W końcu wstaję, biorę program wymiany do ręki, zwijam go w „trąbkę” podchodzę do Szymona i uderzam go w głowę. Robi się cisza. Jego partner z wymiany spogląda na mnie. „Spójrz w okno! Odwróć się,” Mówię dość ostro. Uderzam Szymona jeszcze kilka razy. I jeszcze. Udaje, że zaczyna płakać.

Podchodzę do Alka i uderzam go w głowę. Biorę drugi zamach i wtedy Adam (wcześniej umówione) krzyczy: Zadzwonię na policję. I will call the Police. Wycofuję się.

Bardzo szybko proszę kolegę za Alkiem, by głośno powiedział What are you doing? (Co robisz?) i jego sąsiada i pierwszą ławkę po lewej. Żeby brzmiało bardziej gangstersko dodajemy What the hell are you doing? (Co u diabła robisz?). I teraz wszyscy głośno. I jeszcze raz.

Podsumowuję, mówię że cała ta lekcja jest nieważna. Nieważne były ksera. Film. Wycinanka. Zadania. Można o nich zapomnieć, jak pewnie większość tego, co dzieje się w szkole, ale te ostatnie 3 minuty i What the hell... chciałbym, żeby zostały z nimi na długo. Bo jeśli nie mamy odwagi zadać tego pytania, jeśli nie mamy odwagi wyciągnąć telefonu i zadzwonić na policję, powiedzieć mamie, tacie. Porozmawiać z kimkolwiek. Jeśli odwrócimy głowę to....

The road to Auschwitz ....

Dziękuję za lekcję. Byliście wspaniali. Kawa. Lunch. Kawa.


Część materiałów z lekcji poniżej. Wystarczy kliknąć czytaj dalej.



 Link do filmu:






Name:      .............................................................
Assignment 1: What do you already know?
·        On the next page you will find a wordweb about World War 2.
As you can see some words are missing. Fill in the wordweb using words that you find important.
·        Compare your answers to your neighbour’s answers.
·        Are there any striking differences ? Why do you think you have different words?

        ---------------------------------------------------------------------------------------
        ---------------------------------------------------------------------------------------
        ---------------------------------------------------------------------------------------
        ---------------------------------------------------------------------------------------

Assignment 2: The Netherlands during World War 2
You are going to watch a short film about the Netherlands during the second world war. Answer the following questions.

·        In what year did the war start for the Netherlands? Was that the same year for all countries involved? Explain.

        ---------------------------------------------------------------------------------------
        ---------------------------------------------------------------------------------------
        ---------------------------------------------------------------------------------------
·        For what purpose did Germany send its troops to The Hague? What was their goal?

        ---------------------------------------------------------------------------------------
·        Where did Queen Juliana flee to with her two daughters?

        ---------------------------------------------------------------------------------------
·        Which event caused the Netherlands to surrender?

        ---------------------------------------------------------------------------------------
·        After how many days did they surrender?

        ---------------------------------------------------------------------------------------
·        What attitude did the Germans have towards the people at the beginning of the war?

        ---------------------------------------------------------------------------------------


·        When Germany took over the Netherlands, they did that differently from the way they took over other countries. What was different?

        ---------------------------------------------------------------------------------------
·        When identitypapers were introduced a clear disctinction was made between Jews and non-Jews. Mention 5 measures that were taken to exclude Jews from society.

        1.     --------------------------------------------------------------------------------

        2.     --------------------------------------------------------------------------------

        3.     --------------------------------------------------------------------------------

        4.     --------------------------------------------------------------------------------

        5.     --------------------------------------------------------------------------------

·        Part of the Dutch population only once offered resistance to the German occupation. How did they resist?

        ---------------------------------------------------------------------------------------
·        How did Hitler make sure that the people would not revolt again?

        ---------------------------------------------------------------------------------------
·        For what type of prisoners was Camp Vught built?

        ---------------------------------------------------------------------------------------
·        How many Jews managed to go into hiding?

        ---------------------------------------------------------------------------------------
·        Why was it so hard to find a hiding place?

        ---------------------------------------------------------------------------------------
·        To which camps were Jews from the Netherlands transported?

        ---------------------------------------------------------------------------------------
·        Camp Vught was not the only camp in the Netherlands. What was the name of the other camp and what was the purpose of that camp?

        ---------------------------------------------------------------------------------------
        ---------------------------------------------------------------------------------------


Assignment 3: Camp Vught

Read source 1 and answer the questions below.

In 1942 the construction of Konzentrationslager Herzogenbusch (the official name of Camp Vught) was started. When the first prisonors arrived in January 1943 it had not yet been finished. The prisoners had to finish it themselves. The terrible living conditions caused many hundreds of people to die in the first few months alone. 

In total, more than 31.000 people were held captive at the camp between January 1943 and September 1944.
Besides Jews, there were also political prisoners, resistance fighters, Sinti and Romas (gypsies), Jehova’s witnesses, vagabonds, black market traders, criminals and hostages.  At least 749 of them, children, women and men, died due to starvation, illness and molestation.329 of them were executed right outside the camp.

All prisoners had to wear a coloured triangle on their prison uniform. Jews got a yellow triangle, political prisoners and resistance fighters got a red one, criminals a green one and delinquents (illegal butchers and black market traders) a black one. In other countries homosexuals got a pink triangle and gypsies a brown one.
Source 1: historical information Camp Vught

·        What was Camp Vught’s original name?

        --------------------------------------------------------------------------------------
·        Below you see several symbols which the prisoners of camp Vught had to wear, so the guards could see why that person was in jail. Write down to what type of prisoners each symbol belonged.

Why do you think they used different symbols for different types of prisoners?








        ---------------------------------------------------------------------------------------

        ---------------------------------------------------------------------------------------




Holocaust – When did it start and finished?

The "Holocaust" refers to the period from January 30, 1933, when Hitler became Chancellor of Germany, to May 8, 1945 (V-E Day), the end of the war in Europe.

How many Jews were murdered during holocaust?
While it is impossible to count the exact number of Jewish victims, statistics indicate that the total was over 5,860,000. Six million is the round figure accepted by most authorities.

How many Jews were murdered in each country and what percentage of the pre-war Jewish population did they constitute?


Austria 50,000 -- 27.0%
Italy 7,680 -- 17.3%
Belgium 28,900 -- 44.0%
Latvia 71,500 -- 78.1%
Bohemia/Moravia 78,150 -- 66.1%
Lithuania 143,000 -- 85.1%
Bulgaria 0 -- 0.0%
Luxembourg 1,950 -- 55.7%
Denmark 60 -- 0.7%
Netherlands 100,000 -- 71.4%
Estonia 2,000 -- 44.4%
Norway 762 -- 44.8%
Finland 7 -- 0.3%
Poland 3,000,000 -- 90.9%
France 77,320 -- 22.1%
Romania 287,000 -- 47.1%
Germany 141,500 -- 25.0%
Slovakia 71,000 -- 79.8%
Greece 67,000 -- 86.6%
Soviet Union 1,100,000 -- 36.4%
Hungary 569,000 -- 69.0%
Yugoslavia 63,300 -- 81.2

What is a death camp? How many were there? Where were they located?

 

A death (or mass murder) camp is a concentration camp with special apparatus specifically designed for systematic murder. Six such camps existed: Auschwitz-Birkenau, Belzec, Chelmno, Majdanek, Sobibor and Treblinka. All were located in Poland.



What does the term "Final Solution" mean and what is its origin?

 

The term "Final Solution" (Endl"sung) refers to Germany's plan to murder all the Jews of Europe. The term was used at the Wannsee Conference (Berlin; January 20,1942) where German officials discussed its implementation.

When did the "Final Solution" actually begin?

 

While thousands of Jews were murdered by the Nazis or died as a direct result of discriminatory measures instituted against Jews during the initial years of the Third Reich, the systematic murder of Jews did not begin until the German invasion of the Soviet Union in June 1941.

How did the Germans define who was Jewish?

 

On November 14, 1935, the Nazis issued the following definition of a Jew: Anyone with three Jewish grandparents; someone with two Jewish grandparents who belonged to the Jewish community on September 15, 1935, or joined thereafter; was married to a Jew or Jewess on September 15, 1935, or married one thereafter; was the offspring of a marriage or extramarital liaison with a Jew on or after September 15, 1935.

What is a difference between a Death Camp and a Concetration Camp.

A concentration camp wasn’t designed to kill people. It detained prisoners, sometimes forced the prisoners to work in nearby factories or farms. Death Camps with gas chambers and special crematories were designed to kill big numbers of people quickly. Very often the transported prisoners were directed immediately after their arrival to “the showers” and killed there the same day.



How did the Germans treat those who had some Jewish blood but were not classified as Jews?


Those who were not classified as Jews but who had some Jewish blood were categorized as Mischlinge (hybrids)and were divided into two groups:
  • Mischlinge of the first degree--those with two Jewish grandparents;
  • Mischlinge of the second degree--those with one Jewish grandparent.
The Mischlinge were officially excluded from membership in the Nazi Party and all Party organizations (e.g. SA, SS, etc.). Although they were drafted into the Germany Army, they could not attain the rank of officers. They were also barred from the civil service and from certain professions. (Individual Mischlinge were, however, granted exemptions under certain circumstances.) Nazi officials considered plans to sterilize Mischlinge, but this was never done. During World War II, first-degree Mischlinge, incarcerated in concentration camps, were deported to death camps.

When was the first concentration camp established and who were the first inmates?

 

The first concentration camp, Dachau, opened on March 22, 1933. The camp's first inmates were primarily political prisoners (e.g. Communists or Social Democrats); habitual criminals; homosexuals; Jehovah's Witnesses; and "anti-socials" (beggars, vagrants, hawkers). Others considered problematic by the Nazis (e.g. Jewish writers and journalists, lawyers, unpopular industrialists, and political officials) were also included.



Which groups of people in Germany were considered enemies of the state by the Nazis and were, therefore, persecuted?

 

The following groups of individuals were considered enemies of the Third Reich and were, therefore, persecuted by the Nazi authorities:
  • Jews
  • Gypsies
  • Social Democrats and other opposing politicians
  • Opponents of Nazism
  • Jehovah's Witnesses
  • Homosexuals
  • Habitual criminals
  • "Anti-socials" (e.g. beggars, vagrants, hawkers)
  • The mentally ill
Any individual who was considered a threat to the Nazis was in danger of being persecuted.

Who are the "Righteous Among the Nations"?

 

"Righteous Among the Nations," or "Righteous Gentiles," refers to those non-Jews who helped Jews during the Holocaust.
The country with the most "Righteous Gentiles" is Poland. The country with the highest proportion (per capita) is the Netherlands. The figure of 10,000 is far from complete as many cases were never reported, frequently because those who were helped have died. Moreover, this figure only includes those who actually risked their lives to save Jews, and not those who merely extended aid.




What were the Nuremberg trials?

 

The term "Nuremberg Trials" refers to two sets of trials of Nazi war criminals conducted after the war.
The first trials were held November 20, 1945 to October 1, 1946, before the International Military Tribunal (IMT), which was made up of representatives of France, Great Britain, the Soviet Union, and the United States. Among the defendants were: G"ring, Rosenberg, Streicher, Kaltenbrunner, Seyss-Inquart, Speer, Ribbentrop and Hess (many of the most prominent Nazis -- Hitler, Himmler, and Goebbels -- committed suicide and were not brought to trial).

What is a Polish Death Camp (Concentration Camp) mistake.

You can see in various newspapers or hear on TV a phrase Polish Concentration Camp – suggesting that the concentration camps were actually founded by Poles. It is a mistake. Poland was one of the countries that suffered the biggest population loss during the WWII and did not organize any of the concentration camps on her territory. 

 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz