Lekcja o Holokauście.
Było mniej stresująco,
ponieważ materiały na lekcję zostały przesłane przez Kim wcześniej. Ja też
przygotowałem moją jeszcze w Polsce i poranek spędziliśmy tylko na drukowaniu
kart pracy dla uczniów.
Zajęcia prowadziliśmy
ponownie w mieszanych grupach. Tych samych. Tyle, że Ivonne zastąpiła Kim.
Ivonne uczy historii. Tak dla przypomnienia.
Temat: Druga wojna światowa
i Holocaust.
Zaczynamy od cytatu, ale nie
analizujemy go zbytnio. Znalazłem jego odpowiednik w Internecie w języku
holenderskim. Nie muszę tłumaczyć słówek „paved” oraz „indifference”.
The road to Auschwitz was built by
hatred but paved by indifference.
'De weg naar Auschwitz was gebouwd op haat, maar geplaveid met
onverschilligheid.
Droga to Auschwitz
była zbudowana na nienawiści ale wybrukowana obojętnością.
A quote by Ian Kershaw.
Bardzo
ważny cytat. Na nim muszę zbudować resztę zajęć.
Nie wnikamy za bardzo, by zostawić pętlę na koniec. Na początku wykorzystałem materiały przygotowane przez p. Kim Mulders. Mapa słówek. Association map / Word Web. – Sieć.
Uczniowie
mają wypisać indywidualnie tyle słówek, które kojarzą się z drugą wojną
światową ile potrafią.
Mamy:
Adolf Hitler, Nuclear Bomb, Mass
murder, Concentration camp, Death Camp, Auschwitz, kill, exterminate, ghetto, Netherlands,
tanks, army, invasion, Stalin, Poland.
I
wiele innych. Wypisujemy je na tablicy multimedialnej. Fantastyczne
słownictwo. Omawiamy je. Pytanie
podstawowe: Czym jest Holocaust?
Kolejny
etap. Film o najeździe niemieckim na Holandię. Przed prezentacją filmu, czytamy
pytania. Odpowiedzi będą w filmie. Trzeba słuchać. Kilka problemów technicznych
z głosem, ale skorzystałem z własnych głośników przywiezionych ze Środy. Kolejny
kłopot w klasie jest za jasno. Możemy jednak automatycznie opuścić zewnętrzną
żaluzję. Oglądamy. Film jest dość długi i dość trudny językowo. Jednak wspólnie
uczniowie dają radę wypełnić kartę odpowiedzi. Jeśli ktoś czegoś nie wie pyta
się partnera. GUYS ENGLISH PLEASE! Ale z tym raczej nie ma problemu. To znaczy
nasza grupa tradycyjnie milczy, oprócz Wiktorii (centrum), Szymon czasem coś bąknie, Michał
przyciśnięty też odpowiedział poprawnie na pytanie, które chwile wcześniej
skwitował „nie wiem”. Wśród Holendrów nie jest lepiej. Dwóch odważnych walczy. Jeden
dość wybitnie.
Po
filmie układanka. Pytania i odpowiedzi. Trzeba złożyć ze sobą pytania o Holocauście
i odpowiedzi na nie. Nie jest to konkurs więc nie trzeba się spieszyć. Grupy
dość łatwo znajdują odpowiedzi.
Później
wspólnie pytania i odpowiedzi i próbujemy zatrzymać się na tych informacjach,
które są ważne. A jest ich kilka.
Gdzie
zostało zamordowanych najwięcej Żydów?
W
którym kraju procentowo wymordowano najwięcej Żydów w odniesieniu do ich
populacji przed wojną? Polska niestety „wygrała” w obydwu kategoriach. Jeżeli
tak to dlaczego? Ale w innych krajach nie było lepiej. Wyniki powyżej 70% dominują.
Jessy
Rey zgłasza się i pyta, dlaczego w Bułgarii jest 0%. Nawet nie zwróciłem na to
uwagi przygotowując się do zajęć. Nie mam pojęcia. Szymon przychodzi z pomocą.
Hitler domagał się od Bułgarskiego rządu wydania mu obywateli żydowskich ale
spotkał się z odmową i nie miał wystarczających zasobów militarnych, by wymóc
tę decyzję siłą. Thank you Szymon!
Kim
są Sprawiedliwi wśród Narodów? Za co się go dostaje? Kto daje ten tytuł. Z
jakiego kraju pochodzi najwięcej takich ludzi?
Okazuje
się, że w Polsce najwięcej. Ale.... Licząc procentowo “na głowę” a więc
stosunek uratowanych do populacji ogólnie wygrywa Holandia. Pod względem organizacji lekcji ta wiadomość
jest świetna.
Wreszcie
popularny problem z „polskimi obozami koncetracyjnymi”. Dlaczego Polacy się
burzą, gdy słyszą ten termin. Dlaczego protestujemy i domagamy się
sprostowania.
Poniżej na zdjęciu Jessy Ray. Najaktywniejszy Holender. Patrzy w obiektyw. Ubrany w taką żółtawą bluzę.
Wchodzi
David – tamta grupa już skończyła i się nudzi. Musimy kończyć.
Wcześniej
w pytaniach i odpowiedziach dowiedzieliśmy się, że oprócz Żydów, Hitler zamykał
w obozach osoby chore psychicznie, homoseksualne, świadków Jehowy, rywali
politycznych oraz zwykłych kryminalistów.
A
jak jest współcześnie? Skoro antysemityzm nie jest, dominującym typem
prześladowania w Europie to znajdźmy grupy, które mogą być przedmiotem
prześladowań (przy czym przez prześladowania nie rozumiemy mordowania ludzi,
ale ostracyzm, wyśmiewanie, nagonkę prasową) współcześnie.
Robimy
listę.
W
Polsce – homoseksualizm, w Holandii nie. Raczej mniejszości etniczne. Azjaci,
czarni, Marokańczycy. Ja się pytam, czy nie było problemów z pracownikami z
pewnego środkowoeuropejskiego kraju? Okazuje się, że były.
Dodaję
do siebie do listy. Mniejszości religijne, rysujący się spór muzułmańsko-chrześcijański
ale także osoby starsze, które nie potrafią się bronić.
W
końcu wstaję, biorę program wymiany do ręki, zwijam go w „trąbkę” podchodzę do
Szymona i uderzam go w głowę. Robi się cisza. Jego partner z wymiany spogląda
na mnie. „Spójrz w okno! Odwróć się,” Mówię dość ostro. Uderzam Szymona jeszcze
kilka razy. I jeszcze. Udaje, że zaczyna płakać.
Podchodzę
do Alka i uderzam go w głowę. Biorę drugi zamach i wtedy Adam (wcześniej
umówione) krzyczy: Zadzwonię na policję. I
will call the Police. Wycofuję się.
Bardzo
szybko proszę kolegę za Alkiem, by głośno powiedział What are you doing? (Co robisz?) i jego sąsiada i pierwszą ławkę po
lewej. Żeby brzmiało bardziej gangstersko dodajemy What the hell are you doing? (Co u diabła robisz?). I teraz wszyscy
głośno. I jeszcze raz.
Podsumowuję,
mówię że cała ta lekcja jest nieważna. Nieważne były ksera. Film. Wycinanka.
Zadania. Można o nich zapomnieć, jak pewnie większość tego, co dzieje się w
szkole, ale te ostatnie 3 minuty i What
the hell... chciałbym, żeby zostały z nimi na długo. Bo jeśli nie mamy
odwagi zadać tego pytania, jeśli nie mamy odwagi wyciągnąć telefonu i zadzwonić
na policję, powiedzieć mamie, tacie. Porozmawiać z kimkolwiek. Jeśli odwrócimy
głowę to....
The road to Auschwitz ....
Dziękuję za lekcję. Byliście
wspaniali. Kawa. Lunch. Kawa.
Część
materiałów z lekcji poniżej. Wystarczy kliknąć czytaj dalej.
Link do filmu:
Name: .............................................................
Assignment
1: What do you already know?
·
On the next page you
will find a wordweb about World War 2.
As you can
see some words are missing. Fill in the wordweb using words that you find
important.
·
Compare
your answers to your neighbour’s answers.
·
Are
there any striking differences ? Why do you think you have different words?
---------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
Assignment 2: The Netherlands during
World War 2
You are going to watch a short film
about the Netherlands during the second world war. Answer the following
questions.
·
In what year did the
war start for the Netherlands? Was that the same year for all countries
involved? Explain.
---------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
·
For what purpose did
Germany send its troops to The Hague? What was their goal?
---------------------------------------------------------------------------------------
·
Where did Queen Juliana
flee to with her two daughters?
---------------------------------------------------------------------------------------
·
Which event caused
the Netherlands to surrender?
---------------------------------------------------------------------------------------
·
After how many days
did they surrender?
---------------------------------------------------------------------------------------
·
What attitude did
the Germans have towards the people at the beginning of the war?
---------------------------------------------------------------------------------------
·
When Germany took
over the Netherlands, they did that differently from the way they took over
other countries. What was different?
---------------------------------------------------------------------------------------
·
When identitypapers
were introduced a clear disctinction was made between Jews and non-Jews. Mention
5 measures that were taken to exclude Jews from society.
1. --------------------------------------------------------------------------------
2. --------------------------------------------------------------------------------
3. --------------------------------------------------------------------------------
4. --------------------------------------------------------------------------------
5. --------------------------------------------------------------------------------
·
Part of the Dutch
population only once offered resistance to the German occupation. How did they
resist?
---------------------------------------------------------------------------------------
·
How did Hitler make
sure that the people would not revolt again?
---------------------------------------------------------------------------------------
·
For what type of
prisoners was Camp Vught built?
---------------------------------------------------------------------------------------
·
How many Jews
managed to go into hiding?
---------------------------------------------------------------------------------------
·
Why was it so hard
to find a hiding place?
---------------------------------------------------------------------------------------
·
To which camps were
Jews from the Netherlands transported?
---------------------------------------------------------------------------------------
·
Camp Vught was not the
only camp in the Netherlands. What was the name of the other camp and what was
the purpose of that camp?
---------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
Assignment 3: Camp Vught
Read source 1 and answer the questions
below.
In 1942 the construction of Konzentrationslager
Herzogenbusch (the official name of Camp Vught) was started. When
the first prisonors arrived in January 1943 it had not yet been finished. The
prisoners had to finish it themselves. The terrible living conditions caused
many hundreds of people to die in the first few months alone.
In total, more than 31.000 people
were held captive at the camp between January 1943 and September 1944.
Besides Jews, there were also
political prisoners, resistance fighters, Sinti and Romas (gypsies), Jehova’s
witnesses, vagabonds, black market traders, criminals and hostages. At least 749 of them, children, women and
men, died due to starvation, illness and molestation.329 of them were
executed right outside the camp.
All prisoners had to wear a coloured
triangle on their prison uniform. Jews got a yellow triangle, political
prisoners and resistance fighters got a red one, criminals a green one and
delinquents (illegal butchers and black market traders) a black one. In other
countries homosexuals got a pink triangle and gypsies a brown one.
|
Source 1: historical information Camp
Vught
·
What was Camp
Vught’s original name?
--------------------------------------------------------------------------------------
·
Below you see
several symbols which the prisoners of camp Vught had to wear, so the guards
could see why that person was in jail. Write down to what type of prisoners each
symbol belonged.
Why do you think they
used different symbols for different types of prisoners?
---------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
Holocaust
– When did it start and finished?
|
The "Holocaust" refers to the period from January 30, 1933,
when Hitler became Chancellor of Germany, to May 8, 1945 (V-E Day), the end
of the war in Europe.
|
How many
Jews were murdered during holocaust?
|
While it is impossible to count the exact number of Jewish victims,
statistics indicate that the total was over 5,860,000. Six million is the
round figure accepted by most authorities.
|
How many Jews were murdered in each country and what percentage of the pre-war Jewish population did they constitute? |
Austria 50,000 -- 27.0%
Italy 7,680 -- 17.3% Belgium 28,900 -- 44.0% Latvia 71,500 -- 78.1% Bohemia/Moravia 78,150 -- 66.1% Lithuania 143,000 -- 85.1% Bulgaria 0 -- 0.0% Luxembourg 1,950 -- 55.7% Denmark 60 -- 0.7% Netherlands 100,000 -- 71.4% Estonia 2,000 -- 44.4% Norway 762 -- 44.8% Finland 7 -- 0.3% Poland 3,000,000 -- 90.9% France 77,320 -- 22.1% Romania 287,000 -- 47.1% Germany 141,500 -- 25.0% Slovakia 71,000 -- 79.8% Greece 67,000 -- 86.6% Soviet Union 1,100,000 -- 36.4% Hungary 569,000 -- 69.0% Yugoslavia 63,300 -- 81.2 |
What is a death camp? How many were there? Where were they located? |
What does the term "Final Solution" mean and what is its origin? |
The term "Final Solution" (Endl"sung) refers to Germany's
plan to murder all the Jews of Europe. The term was used at the Wannsee
Conference (Berlin; January 20,1942) where German officials discussed its
implementation.
|
When did the "Final Solution" actually begin? |
While thousands of Jews were murdered by the Nazis or died as a direct
result of discriminatory measures instituted against Jews during the initial
years of the Third Reich, the systematic murder of Jews did not begin until
the German invasion of the Soviet Union in
June 1941.
|
How did the Germans define who was Jewish? |
On November 14, 1935, the Nazis issued the following definition of a
Jew: Anyone with three Jewish grandparents; someone with two Jewish
grandparents who belonged to the Jewish community on September 15, 1935, or
joined thereafter; was married to a Jew or Jewess on September 15, 1935, or
married one thereafter; was the offspring of a marriage or extramarital
liaison with a Jew on or after September 15, 1935.
|
What is a difference between a Death Camp and a Concetration Camp. |
A concentration camp wasn’t designed to kill people. It detained
prisoners, sometimes forced the prisoners to work in nearby factories or
farms. Death Camps with gas chambers and special crematories were designed to
kill big numbers of people quickly. Very often the transported prisoners were
directed immediately after their arrival to “the showers” and killed there
the same day.
|
How did the Germans treat those who had some Jewish blood but were not classified as Jews? |
Those
who were not classified as Jews but who had some Jewish blood were categorized
as Mischlinge (hybrids)and were divided into two groups:
|
When was the first concentration camp established and who were the first inmates? |
The first concentration camp, Dachau, opened on March 22, 1933. The camp's first inmates were primarily political prisoners (e.g. Communists or Social Democrats); habitual criminals; homosexuals; Jehovah's Witnesses; and "anti-socials" (beggars, vagrants, hawkers). Others considered problematic by the Nazis (e.g. Jewish writers and journalists, lawyers, unpopular industrialists, and political officials) were also included. |
Which groups of people in Germany were considered enemies of the state by the Nazis and were, therefore, persecuted? |
The
following groups of individuals were considered enemies of the Third Reich
and were, therefore, persecuted by the Nazi authorities:
|
Who are the "Righteous Among the Nations"? |
"Righteous
Among the Nations," or "Righteous Gentiles," refers to those
non-Jews who helped Jews during the Holocaust. The country with the most "Righteous Gentiles" is Poland. The country with the highest proportion (per capita) is the Netherlands. The figure of 10,000 is far from complete as many cases were never reported, frequently because those who were helped have died. Moreover, this figure only includes those who actually risked their lives to save Jews, and not those who merely extended aid. |
What were the Nuremberg trials? |
The
term "Nuremberg Trials" refers to two sets of trials of Nazi war
criminals conducted after the war. The first trials were held November 20, 1945 to October 1, 1946, before the International Military Tribunal (IMT), which was made up of representatives of France, Great Britain, the Soviet Union, and the United States. Among the defendants were: G"ring, Rosenberg, Streicher, Kaltenbrunner, Seyss-Inquart, Speer, Ribbentrop and Hess (many of the most prominent Nazis -- Hitler, Himmler, and Goebbels -- committed suicide and were not brought to trial). |
What is a Polish Death Camp (Concentration Camp) mistake. |
You can see in various newspapers or hear on TV a phrase Polish Concentration Camp – suggesting that the concentration camps were actually founded by Poles. It is a mistake. Poland was one of the countries that suffered the biggest population loss during the WWII and did not organize any of the concentration camps on her territory. |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz